Ibland kan det vara svårt att hålla motivationen uppe. Foto: Stockphotosecrets

De flesta vet hur viktigt det är med regelbunden träning. Trots det kan det vara svårt att komma igång, och att fortsätta träna när det känns besvärligt eller tråkigt. Vi har samlat våra bästa tips som förhoppningsvis kommer göra startsträckan lite enklare - och roligare!  

LÄS MER: Träna och håll dig i form som senior - bästa tipsen

 

Oavsett träningsform så är det väldigt bra att motionera, särskilt som senior. Träning har ingen åldersgräns och alla mår bättre av att regelbundet träna kondition, balans och muskelstyrka. Du håller dig piggare, gladare och minskar risken för flera sjukdomar.  

 

Ha roligt

Att ha roligt kan vara den allra viktigaste faktorn när det kommer till träning. Tycker du inte att träningen är det minsta rolig eller stimulerande så är sannolikheten stor att det inte blir långvarigt. Fundera kring vad du tycker är roligt, och utgå sedan från det. Träning behöver inte vara att gå på gym eller att springa - gör det du mår bra av!  

 

Sätt upp mål

Det är viktigt att sätta upp mål med träningen, annars finns det en risk att du inte känner dig tillräckligt sporrad. Tänk dock på att inte sätta alltför höga krav. Utgå ifrån dig själv och dina fysiska förutsättningar. Se till att inte blanda in för mycket prestationskrav, eftersom det kan resultera i ingen träning alls.  

 

Skapa rutiner

Det är alltid bra att arbeta in rutiner eftersom det då är lättare att komma till skott och att fortsätta träna, även när det känns lite motigt. Kanske passar det dig att träna lite varje dag? Eller kanske tre dagar i veckan? Försök få in träningen som en rutin i vardagen. Om du ska träna på ett gym eller en annan träningsanläggning så är det klokt att välja en som ligger nära hemmet. När det är enkelt att ta sig dit ökar chansen att det verkligen blir av!  

 

Kör inte för hårt

Det är vanligt att börja för intensivt. Är träningen för intensiv eller krävande riskerar du att förlora motivationen, dessutom ökar risken för skador. Efter ett träningspass är det naturligt och sunt att få en viss träningsvärk, men du ska intre pressa dig så att du blir skadad eller sliter på kroppen. Kom ihåg att altid lyssna på och utgå ifrån din egen kropp, jämför dig inte med andras prestationer. Din hälsa är det som är viktigt när det kommer till din träning.  

 

Träna med andra

Ett bra sätt att hålla motivationen uppe och att komma iväg på sin träning är sällskap. Kanske har du en vän eller en granne som kan tänka sig att träna tillsammans? I annat fall kan du alltid lära känna nya vänner och bekanta på gymmet, i simhallen, i orienteringsklubben, i stallet, i löparspåret, på golfbanan eller liknande. Kom igång och börja träna - du kan faktiskt få fantastiska vänner på köpet!  

 

Personlig tränare

Utgå ifrån din egen kropp och rådfråga på din vårdcentral om du är osäker över vilken träning som är lämplig. Det kan vara smart att ha en personlig tränare, en PT, om du exempelvis tränar på ett gym. De är duktiga på träningsmaskinerna och vet hur du ska röra dig för att inte överbelasta eller skada dig. En PT kan ge trygghet och få träningen att kännas bättre!  

 

Kom ihåg:

  • Ta steget och våga testa olika typer av träning - och kom ihåg att tro på dig själv!
  • Ta hänsyn till din kropp och jämför dig inte med andra. Alla är vi olika och det som en tycker är roligt och bra träning passar inte nästa.
  • Ha roligt och kom ihåg att all träning är bättre än ingen alls!

 


En personlig tränare kan ge hjälp, stöd och motivation. Foto: Stockphotosecrets