Enkla sätt att hålla vikten

Glad äldre man hoppar i luften, sprudlande av glädje. Ëtt par enkla tips för att gå ner i, eller hålla vikten.

Alla har vi olika förutsättningar för viktminskning, viktökning och för att kunna hålla vikten. Dock finns det allmänna råd kring motion och kost som kan vara till hjälp. Ta tillvara på dessa tips för att på ett enklare sätt hålla vikten.

Hur ofta du äter

Hur ofta du äter kan påverka din vikt. Många skippar frukost, vräker i sig en stor lunch, tar ett lättare mål mat och småäter under kvällen. Håll blodsockret på en jämn nivå och ät regelbundet istället. Den med liten matsäck mår bäst av att ha flera mål mat under dagen; mellanmål fungerar utmärkt.

Motionen påverkar

Motionera mera. Oavsett om du är ute efter att öka fettförbränning, bli en riktig muskelknutte eller bara röra på dig mer är motion en viktig del av att bibehålla vikten och ha en god hälsa. Att gå från stillasittande arbete till att träna varje dag i veckan är inte nödvändigtvis den bästa lösningen och det gäller att hitta en motionsform som passar. Olika former av styrketräning eller konditionsträning är bra att komplettera med enklare motion. Regelbundna långpromenader eller att bara ta trappan istället för hissen är ett utmärkt sätt att börja motionera.

Hunger eller törst?

Kroppens signaler kan vara knepiga, och det kan vara så att du egentligen är törstig när du går omkring och är småsugen. Drick vatten mellan måltider och gärna ett glas eller två på kvällen hjälper att hålla småätandet (som inte bör blandas ihop med hälsosamma mellanmål eller fruktstund) på avstånd. Att dricka innan en måltid och regelbundet under dagen är ett sätt att få in vanan. Vatten är alltid ett bättre alternativ än sockriga drycker såsom läsk och juice som mer bör liknas med flytande godis.

Kosten hjälper, och missa inte sömnen!

Fiberrik mat hjälper till med mättnadskänslan och att inte bli hungrig lika fort. Ät allsidig mat där du får i dig ditt behov av mineraler, vitaminer, fett, proteiner och kolhydrater. Även dåliga sovvanor påverkar vikten. För lite sömn är ofta länkat med stress och i sin tur oönskad viktökning. Sov gott och sov ut.

Fortsätt med goda vanor

Sist men inte minst, fortsätt med dina goda vanor. Mår du bättre av att motionera, eller att i vardagen ta trapporna istället för hissen på morgonen, fortsätt. En förändring kan lika snabbt som den uppstått försvinna igen. Att upprätthålla goda vanor är därför A och O för att behålla vikten och hälsan.

Hälsa
haus
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Hälsa

Trotsa kroppen – behåll din nya vikt

Hälsa

Funkar pulverdieter?

Hälsa

Fyra signaler på att du äter för mycket socker

Relaterade rabatter

Hälsa

Behandla din halsbränna med resultatgaranti

Mindre än 1 vecka kvar

IQoro

Hälsa

Halva priset på Omega-3 samt gåva på köpet!

Vesterålens Naturprodukter

Glasögon

10% rabatt på linser, tillbehör, glasögon och solglasögon

LensWay

Hälsa

Testa Yogobe kostnadsfritt i 40 dagar

Yogobe

Hälsa

Anpassad träningsschema i mobilen – just nu 15% rabatt

Trion

Hälsa

20% rabatt på Allmän Hälsokontroll

Svensk Provtagning

  • RABATTER
  • ARTIKLAR

Nyhet! Smakrik Ripasso på handplockade druvor

Marastoni Ripasso är en kraftig Ripasso från en av svenska vinälskares absoluta favoritregioner.

Vinet jäser med de torkade druvorna från Amarone-produktionen för att bli extra fylligt och smakrikt.

Alkoholinformation
Artnr 50285–01 | 75cl | 99 kr

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.