Enkla tips för att bli piggare

Den här tiden på året, mitt emellan vinter och vår, kan det kännas omöjligt att hålla energin uppe. I flera månader har dagsljustimmarna varit få och kylan har hållit sitt stadiga grepp om oss. Vi går visserligen mot ljusare tider, men trots det kan det vara svårt att komma undan tröttheten. Ta del av våra korta hälsotips som förhoppningsvis gör tillvaron lite enklare innan våren är här!

 

Lägg undan mobilen ibland

Våra moderna mobiltelefoner har väldigt många bra och roliga funktioner. Om du upplever att du är stressad och har svårt att koppla av så kan telefonen vara en bidragande faktor till det. Lägg ifrån dig mobilen någon timma innan du ska sova, så att du varvar ner ordentligt. Ställ in väckningen på en vanlig väckarklocka istället för på mobilen, så att du inte ser mobilen det sista du gör på kvällen och det första du gör på morgonen. Det kan nämligen göra en stressad och försämra sömnens kvalitet.  


Mobil, surfplatta och dator kallar på uppmärksamhet, och ibland kan det vara bra att lägga undan dem. 

 

Se över hur du sover

Att bädda rent ofta och ha välstädat i sovrummet påverkar hur du faktiskt sover. Det kan även vara bra att vädra en stund innan du går och lägger dig, eftersom den svala och friska luften underlättar när du ska somna. Att ha en bekväm säng och bra kudde är förstås också viktigt, men kom ihåg att dyrast inte behöver vara bäst. Om du har svårt att sova och delar säng med en partner så kan du testa att sova ensam emellanåt. Det kan hjälpa om du har lite svårt med sömnen. Är du orolig för din sömn och upplever att du haft besvär i flera veckor är det bra att söka vård. Läs mer om detta på 1177 Vårdguiden.  


Ett mörkt och svalt sovrum kan göra det lättare att somna. 
 

Var inte stillasittande för länge

Att sitta ner för att uträtta ett arbete eller syssla är ofta oundvikligt. Tänk bara på att inte bli stillasittandes för länge. Oavsett om du arbetar, sitter och målar eller läser så är det bra att ta korta pauser då och då. För mycket stillasittande leder till trötthet och kan dessutom ge negativa effekter på hälsan. Gå omkring eller gör enkla övningar med kroppen någon minut varje timma, så motverkar du de negativa effekterna av att sitta stilla. Tänk också på att komma ut i friska luften varje dag – det gör dig både piggare och gladare.  


En vanlig veckarklocka kan vara bättre än en mobiltelefon. 
 

Ta ögonen från skärmen

Vi påverkas av ljuset från skärmarna på våra datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Titta bort emellanåt och fokusera blicken på något helt annat. Undvik att titta på en skärm innan du ska sova, eftersom det blå ljuset gör dig mindre trött. Lägg ifrån dig mobil och surfplatta i god tid innan du går och lägger dig så att du hinner bli sömnig.  

Ta en längre tupplur

Vi får ofta höra att en kort tupplur, en så kallad “mikrolur”, är det bästa för att återfå energi under dagen. Faktum är att forskare från University of Utah kommit fram till att 40 minuter är den bästa tupplurslängden tiden för att återfå kraft och energi. De menar att prestationsförmågan ökar när du tar en så lång paus under dagen.  

 

Undvik socker till mellanmål

När vi är trötta och känner att energin är på “sparlåga” kan det vara lätt att stoppa i sig riktiga sockerbomber mellan måltiderna. Du känner dig kanske väldigt pigg i ungefär 20 minuter, sedan rasar energin i backen. Satsa istället på bra mellanmål som frukt, bär, nötter eller grönsaker. Det är dessutom snällare mot magen!  


Upp som en sol, ner som en pannkaka. Så kan det lätt kännas efter sockerrika mellanmål. 

 

Skratta och umgås

Oavsett om du är en extrovert eller introvert person så mår du förmodligen bra av att träffa vänner och bekanta. Vi behöver alla prata med någon om både stort och smått. Faktum är att det är bra för hälsan att skratta mycket. Skratt bidrar till att minska stressen i kroppen och öka blodflödet, vilket är bra för ditt hjärta. Du blir även piggare när du skrattat riktigt ordentligt. Så planera in en träff med släkt, vänner eller bekanta som får dig att trivas och må bra – och se till att riktigt släppa fram skrattet!  


Kom ihåg att skrattet ofta kan vara den bästa medicinen. 
 

Motionera varje dag

Det är bra att röra på sig varje dag, att få in träning i vardagen.  Som senior är det extra viktigt att få in den rutinen. Satsa på att träna minst 30 minuter varje dag. Det är viktigt att komma upp i puls under träningen och att “få upp flåset”. En halvtimmas rask promenad kan vara ett alternativ.  Om du har svårt att träna en halvtimma i streck så kan tre du istället träna 10 minuter tre gånger per dag. Vi har tidigare skrivit en artikel med flera tips och råd gällande träning och motion som senior, som finns under kategorin “hälsa”.    


Att motionera varje dag är bra för hälsan. Även frisk luft hjälper dig att bli piggare och gladare. 

Källor: SVT Nyheter, Aftonbladet, 1177 Vårdguiden

Hälsa
Seniordeal
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Hälsa

Några saker du knappast visste var dåliga för tänderna

Hälsa

Bota din täppta näsa på 25 sekunder

Hälsa

Kvällsvanor som leder till en god natts sömn

Relaterade rabatter

Hälsa

Anpassad träningsschema i mobilen – just nu 15% rabatt

Trion

Hälsa

15% rabatt på maghälsa

Dynamic Code

Hälsa

16% rabatt på golf- och träningskläder

Daily Sports

Hälsa

Har glasögonen gått sönder?

Glasögonverkstan

Hälsokost

30% rabatt på två produkter!

WellBeSleep

Hälsokost

50% rabatt i två månader + gratis frakt

Vitalplus

  • RABATTER
  • ARTIKLAR

Oktoberdeal - 23% permanent nedsatta kvalitetsviner!

Vinoteket.se erbjuder hemleverans av expertutvalda viner. Fri frakt och snabb leverans hem till dörren på en tid som passar dig – inga fler långa köer och tunga kassar!

*Erbjudandet gäller så långt lagret räcker

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.