Träning förbättrar din mentala hälsa

Fysisk aktivitet är allmänt bra för hälsan men i den här redan stressiga perioden behövs ingen ytterligare press att man ska bygga upp stora muskler eller få otrolig kondition. Istället kan man röra på sig för sin mentala hälsas skulle – 10 minuter om dagen räcker!

Att träning är så bra för vårt psykiska välmående är relativt nya rön men forksning visar att endast 10 minuter om dagen ger betydande fördelar.

 

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man ägnar 150 minuter i veckan (eller 75 minuter med hög intensitet) till fysisk aktivitet. Det kan i sin tur brytas ner i färre pass om man hellre rör sig lite mindre men oftare.

Även om 10 minuter per dag antagligen inte räcker för att bygga upp jättebra uthållighet eller stora muskler räcker det för att minska stress, ångest och dåligt humör.

Hälsa
Seniordeal
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Hälsa

7 av 10 personer har för varmt i sitt kylskåp

Hälsa

Du ska INTE spola kallt vatten om du har bränt dig

Hälsa

Så här kan man förebygga demens

Relaterade rabatter

Hälsa

Prova träningsappen Vitala 30 dagar gratis!

Vitala

Glasögon

15% på hörapparater & hörselskydd hos Synsam

Synsam

Hälsa

10% rabatt på vitaminer och mineraler

Greatlife.se

Hälsa

20% rabatt på utomhus- & friluftskläder

Daily Sports

Glasögon

Slipp glasögon och linser! Exklusivt erbjudande – kostnadsfri undersökning

Memira

Hälsa

Halva priset på Omega-3 samt gåva på köpet!

Vesterålens Naturprodukter

  • RABATTER
  • ARTIKLAR

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.