Tupplur – Så lång ska den vara

 

Att sova kan vara väldigt skönt men det är dessutom bra och nödvändigt för hjärnan så att den kan återhämta sig. De långa sovstunderna tar man i regel under natten men ibland kan det vara skönt att ta en liten ”power nap” under dagen för att får tillbaka energi.

Det är visserligen relativt individuellt hur mycket man behöver sova men generellt talat kan olika långa sovstunder kan ha lite olika effekt. Här kan du läsa om några tider som är bra hålla koll på beroende på vad du återhämtar dig inför.

 

  • 10-20 minuter – Bra när du vill ladda upp batterierna och återfår energin igen. Huvudet känns dessutom fräschare igen om man kan tänka mer ”klart”.

  • 30 minuter – Att sova 30 minuter är aldrig bra. Det ger ingen mer effekt än om du sover en kvart och du kommer snarare bara att känna dig groggy efteråt.

  • 60 minuter – Du kan fokusera minnas fakta bättre. Du får dessutom bättre ansikts- och namnigenkänning.

  • 90 minuter – Att sova 90 minuter är bra för kreativitet och man blir dessutom mer känslomässigt stabil efteråt. Att ta en tupplur på 90 minuter är att rekommendera om du har sovit dåligt under natten.

 

<!– [if gte mso 9]> <w:LsdException Locked=”false” Priority=”48″ Name=”Grid Table 3 Accent 1″

Hälsa
Seniordeal
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Hälsa

Ät choklad för att bli av med rethostan

Hälsa

Myter om träning och kost

Hälsa

Fyra signaler på att du äter för mycket socker

Relaterade rabatter

Glasögon

Trött på glasögon Få 14 000kr rabatt när du gör ett linsbyte med trifokala linser!

Vårda Ögon

Glasögon

Boka kostnadsfri synundersökning (värde 595kr)!

Vårda Ögon

Hälsa

10% rabatt på vitaminer och mineraler!

Din Vitamin

Hälsa

Upp till 20% på hälsokost!

Life

Hälsa

Vill du ha tillgång till Apoteket 24/7?

Apotek365

Hälsa

Rullatorn som förändrar livet – beställ gratis katalog!

Trionic

  • RABATTER
  • ARTIKLAR

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.