Vi upptäckte denna pärla i södra Frankrike

Vi hör och läser mycket om Spanien som blivit svenskarnas favorit. Däremot var vi mer nyfikna på vad Frankrike hade att erbjuda. Även om det redan är ett otroligt populärt resmål, så skrivs det inte i närheten av lika mycket om Frankrike som Spanien. Därför packade vi väskorna och flög direkt till Nice. Nedan beskriver vi vilka städer vi besökte och hur vi upplevde det, samt vår oväntade favorit.

1. Första stoppet blev Nice

Nice bjuder på det mesta för den som söker en mix Nice erbjuder det mesta för den som vill ha mycket att göra. Med sina 400 000 invånare, är det landets femte största stad, och den näst största staden i direkt anslutning till kusten i söder. Vi upplevde Promenade des Anglais med cykel vilket fungerade otroligt smidigt. Längs strandpromenaden kunde man hyra cykel och lämna denna vart man än önskade, vid maskinerna som fanns överallt. Strandpromenaden måste upplevas. Med över 300 soldagar per år, märker man att det är en tydlig turiststad.

Överallt hördes svenskar och andra turister. Restauranglivet var helt makalöst, det var en stor variation på matställen med mycket inspiration från Italien, där man kunde hitta pizza och pasta på de flesta menyerna. Gamla stan var väldigt annorlunda och bjöd på smala gator med stort utbud av shopping och lokala specialiteter.
Vår favoritupplevelse: cykelturen längs strandpromenaden

2. Vi tog tåget österut för att uppleva det omtalade Monaco Monaco bjuder på lyx

Monaco bjuder på lyx Monaco med sina ca 32 000 invånare är en självständig konstitutionell monarki och världens näst minsta suveräna stad (efter Vatikanstaten). Att Monaco var litet visste vi, men att uppleva det, är en annan sak. Vi åkte igenom nästan hela kärnan på ca 10 min och såg precis det man kan förvänta sig, otaliga mängder lyxbilar. Vi blev faktiskt överraskade av prisnivån, som trots allt påminner om Sverige när det gäller mat och dryck. Däremot har Monaco de dyraste fastighetspriserna i världen, med ett ca pris på 500 000 kr/kvm. Vi rekommenderar att åka hit för att se Monaco över några timmar, men inte att tillbringa längre perioder. Vår favoritupplevelse: Lunchen på Novak Djokovic’s veganrestaurang

3. Vi åkte vidare mot Cannes Vackert hotell i Cannes

Vackert hotell i Cannes Cannes som kanske är mest känt för sin filmfestival var något av en positiv överraskning. Vi förväntade oss samma stil som Monaco bjöd på, men tyckte att staden hade en mycket mildare ton, och var väldigt avslappnat för att vara en stad där det finns mycket pengar i omlopp. Staden bjöd på fin arkitektur och ett otrolig bra mängd restauranger i väldigt bra prisklass. Vårt tips är att inte äta på restaurangerna vid stranden, utan de flesta lokala äter på restaurangerna som ligger närmare tågstationen. Vår favoritupplevelse: Trots att vi rekommenderar restaurangerna som inte ligger vid stranden, så hade vi en magnifik utsikt vid havet, detta får man dock betala för

4. Från Cannes tog vi oss vidare till Saint-tropez Charmiga Saint-Tropez

Charmiga Saint-Tropez Vi åkte till Saint-Tropez och förväntade oss otroligt mycket “show-off”, men fick samma första intryck som Cannes, att det var en ganska avslappnad stad. Det är från början en liten by, som idag är väldigt moderniserad. Man ser tydliga inslag av gammal arkitektur som fått en dos av kända varumärken, där lyxbutiker flyttat in i många gamla lokaler och sätter en unik prägel på dessa. Vår favoritupplevelse: Resan dit 🙂

5.Vi stannade till i Aix-en-Provence Vacker och livlig stad

Vacker och livlig stad Aix-en-Provence är en spännande mindre stad med ca 150 000 invånare som ligger 1 timme ifrån Marseilles. Vi hann bara äta middag där, men om man ska sammanfatta denna stad med en mening så skulle vi säga: En mindre stad med storstadskänsla.

6. Vidare mot Saint-Remy-Provence

Vacker arkitektur När det gäller Saint-Rémy-de-Provence, så vet vi inte vart vi ska börja. Denna stad är helt olik de andra och påminner mer om en italiensk liten by än en fransk stad nära medelhavet. Vi har bara goda saker att säga, främst arkitekturen. Staden har bevarat de gamla fastigheterna som är väldigt låga och i mycket gott skick. Det är en turiststad som på vintern töms på turister. Vi hade inte läst något om Saint-Rémy-de-Provence innan, utan upplevde en positiv chock. Otroligt trevliga människor med stort utbud av lokala restauranger och mat. Vår favoritupplevelse: Första kvällen gick vi förbi en restaurang som mitt gatan, varje torsdag hade helt gratis vinprovning med livemusik och tilltugg. Helt otroligt!

7. Vi avslutade resan i Marseilles Marseilles på kvällen

Marseilles på kvällen Redan på motorvägen in mot Marseilles såg man kyrkan på långt håll som symboliserar staden. Med sina 850 000 invånare är det Frankrikes näst största stad. Det är en väldigt komplex historia bakom och är en av Europas äldsta städer. Här fick vi verkligen uppleva den största variationen på ett och samma ställe. I citykärnan fick man vad man kan kalla för stadslivet med stora shoppinggator. En bit utanför, fanns områden som påminde väldigt mycket om Spanien med kalkvita, låga hus nära kusten. Om vi ska vara lite tuffa, så var denna stad den vi gillade minst, eftersom den kändes ganska nedgången och hade en lägre standard än vad man kunde se i övriga städer.  Vår favoritupplevelse: Vår besök i vad fransmännen kallar för Calanque, vilket är dolda klippor vid havet som närmast påminner om Thailand. Man kan dock ej komma fram med bilen utan måste gå ca 1 timme nedför klippor och berg, en väldigt utmanande upplevelse, men värt det! Tips: Gå inte med flip-flops som vi gjorde 🙂

Vilken var vår favorit?

Saint-Remy-Provence var en stad vi besökte utan förväntningar. Vi åkte därifårn med ett stort leende på läpparna och det kändes som att vi hade upptäckt något som vi behöver dela med oss. En pittoresk och otroligt charmig stad som skiljer sig markant från de övriga ställen vi besökte. Den bjuder på allt från extremt vacker arkitektur till god mat och ett otroligt stort utbud av restauranger på en väldigt liten yta, som för övrigt håller en väldigt hög kvalitet.

Resor

Resor

Bisarra lagar i Nordkorea

Resebokningar ökar efter vaccinbesked

Det här knepet kommer spara mycket oro när du är på semester

Relaterade rabatter

Hälsa

10% rabatt vid köp över 350kr – även på kampanjvaror!

Apotek Hjärtat

• RABATTER
  • ARTIKLAR

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.