Vitaminkollen: Kalcium

 

 

 

Kalcium är ett livsviktigt grundämne som hjälper till att förebygga bland annat osteoporos, eller benskörhet som det kallas i folkmun. Kalcium är viktigt att få i sig både för barn och vuxna men det är inte heller bra att få i sig för mycket kalcium.

 

Kalcium behövs för att bilda skelett och tänder men även vid blodets koagulering och kroppens nervfunktion är det nyttigt. Vi människor består faktiskt av så mycket som 1-2 procent av kalcium och 99% av allt kalcium i kroppen hittar man i skelett och tänder.

Kalcium finns naturligt i mejeriprodukter och det är genom dem som vi får i oss majoriteten av allt kalcium. De som är laktosintoleranta eller veganer kan därför behöva tillskott av kalcium för att få i sig tillräckligt.

 

Hur mycket kalcium ska man få i sig?

På sin hemsida har livsmedelsverket publicerat en tabell indelad efter ålder på hur många milligram kalcium vi ska få i oss.

 









Spädbarn 6-11 månader 540mg
Barn 1-5 år 600mg
Barn 6-9 år 700mg
Barn, tonåringar 10-17 år 900mg
Vuxna 800mg
Gravida och ammande 900mg

 

Kalciumbrist

De som är i riskzonen för att få kalciumbrist är främst laktosintoleranta och veganer som undviker mejeriprodukter men även de som väljer bort mejeriprodukter riskerar att ha låga kalciumnivåer.

Om barn lider av kalciumbrist kan det hämma tillväxten och för vuxna kan det leda till benskörhet, speciellt de som är äldre. De första symptomen på kalciumbrist brukar vara stickningar eller avdomningar i händer och fötter. Om du lider av kalciumbrist rekommenderas det att du balanserar om din kost med mer mejeriprodukter eller gröna grönsaker som broccoli, grönkål och bok choy som också innehåller stora mängder kalcium.

Om du fortfarande behöver mer kalcium kan du ta tillskott!

 

Köp tillskott med kalcium hos Greatlife.se! Du får just nu 10% rabatt på din beställning när du anger koden SENIORDEAL18. Läs mer här! 

 

För mycket kalcium

Till skillnad från många andra vitaminer och mineraler som bara går igenom kroppen vid överintag kan det faktiskt vara farligt att ta för mycket kalcium. Om du får i dig alldeles för mycket kalcium riskerar du att drabbas av hyperkalcemi, njursvikt och njurstenar. Det är därför viktigt att du har koll på ungefär hur mycket kalcium du får i dig om du äter en varierad kost och dessutom tar kosttillskott med kalcium.

 

 

Beräkna ditt kalciumintag

Även om en kalkylator på nätet aldrig kommer upp i samma precisa siffror som ett blodtest kan det vara bra att se på ett ungefär hur mycket kalcium man får i sig per dag.

Det kan du göra här!

 

 

Hälsa
Seniordeal
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Relaterade artiklar

Hälsa

7 av 10 personer har för varmt i sitt kylskåp

Hälsa

Du ska INTE spola kallt vatten om du har bränt dig

Hälsa

Så här kan man förebygga demens

Relaterade rabatter

Hälsa

Prova träningsappen Vitala 30 dagar gratis!

Vitala

Glasögon

15% på hörapparater & hörselskydd hos Synsam

Synsam

Hälsa

10% rabatt på vitaminer och mineraler

Greatlife.se

Hälsa

20% rabatt på utomhus- & friluftskläder

Daily Sports

Glasögon

Slipp glasögon och linser! Exklusivt erbjudande – kostnadsfri undersökning

Memira

Hälsa

Halva priset på Omega-3 samt gåva på köpet!

Vesterålens Naturprodukter

  • RABATTER
  • ARTIKLAR

Vår webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för dig som besökare. Läs mer här.