Att gå ner i vikt är en tuff utmaning som många kämpar med för att klara av. Minskat kaloriintag och träning har dokumenterat bäst effekt och till skillnad mot vad många tror och hoppas finns det inga enkla genvägar till viktnedgång.

Trots att man fortfarande måste hålla motivationen uppe när det gäller träning och kost finns det några små saker man kan göra för att boosta sin förbränning och på det sättet gå ner i vikt lite snabbare. Till exempel med livsmedel som ökar värmeproduktionen i kroppen. Värmeproduktionen står för 8-10% av den totala förbränningen och genom att öka den några procent ökar man därmed sin förbränning.

 

Här kommer en lista på livsmedel som du kan ha som vana att försöka få i dig varje dag:

 

Kaffe – Forskning visar att 6 koppar kaffe fördelat över 12 timmar ökar värmeproduktionen med flera procent. Koffein minskar dessutom sötsuget och gör att du känner dig pigg, trots att du ligger på ett kaloriunderskott.

 

Grönt té – Grönt té fungerar i praktiken som kaffe men innehåller dessutom antioxidanter som är bra för immunförsvaret. Magen brukar dessutom klara av fler koppar té än kaffe.

 

Chili – Stark mat ökar värmeproduktionen i kroppen.

 

Vitlök – Vitlök ökar inte värmeproduktionen, däremot ökar den leverns energiförbrukning. Ju färskare vitlöken är, desto bättre.

 

Fermenterad mat – Inlagda grönsaker m.m. dämpar höjningen av blodsocker och sätter fart på förbränningen.

 

Hallon – Ämnet hallonketon som finns främst i hallon, men även i andra bär, ökar frisättningen av fett från fettcellerna i kroppen.

 

Vill du gå ner i vikt? Se till att krydda maten ordentligt med starka kryddor, ät mycket bär och drick mycket kaffe men kom ihåg att det inte finns några genvägar utan det krvs dessutom hård träning och en ordentlig kosthållning!